Bierne i czynne systemy bezpieczeństwa w samochodzie — czym są i czym się różnią? Szkoła Jazdy Radzionków wyjaśnia:

26 czerwca 2023

Z roku na rok systemy bezpieczeństwa w pojazdach stają się coraz bardziej zaawansowane. Wiele z nich otrzymujemy zaraz po zakupie, za inne natomiast przyjdzie nam dopłacić. Bezpieczeństwo podczas jazdy to priorytet oraz, dla wielu koncernów karta przetargowa zwiększająca przepaść nad konkurencją — oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu. 

W tym wpisie skupimy się na tym, czym są bierne i czynne systemy bezpieczeństwa w naszych samochodach. 

Zapraszamy do zapoznania się z treścią wpisu!

Bezpieczeństwo bierne w samochodzie — czym jest? Szkoła Jazdy Tarnowskie Góry uczy:

Bierne bezpieczeństwo w Twoim pojeździe ma na celu chronić wszystkich pasażerów przed powstaniem większych obrażeń podczas kolizji oraz wypadków drogowych. 

Bierne systemy bezpieczeństwa spotkamy zarówno w starszych modelach samochodów, jak i w nowszych, aczkolwiek, jak zapewne się domyślasz, systemy w najnowszych pojazdach są znacznie bardziej zaawansowane

Jednym z głównych przykładów biernych systemów bezpieczeństwa są trzypunktowe pasy, czyli niezbędny element każdego samochodu, który wiele lat temu został wprowadzony do pojazdów przez markę Volvo (zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym rozszerzyliśmy tę myśl. Sprawdź Pasy bezpieczeństwa i ich historia).

Innym przykładem biernych systemów bezpieczeństwa w samochodach jest karoseria. To właśnie ona odpowiada za pochłanianą w trakcie kolizji (lub wypadku) energię uderzenia. Warto zaznaczyć, że technologia ta, jak i wiele innych, stale się rozwija, a bezpieczeństwo na drogach nieprzerwanie się poprawia. 

Kolejnym natomiast są poduszki bezpieczeństwa (tzw. airbagi), które możemy znaleźć m.in. na desce rozdzielczej, kierownicy, oraz po bokach. W nowszych pojazdach możemy spotkać też kurtyny powietrzne, poduszki kolanowe i wiele więcej. 

Różnice między systemami biernymi a czynnymi – Szkoła Jazdy Zabrze wymienia:

Już wiesz, że celem biernych systemów bezpieczeństwa jest ochrona pasażerów w trakcie potencjalnej kolizji lub wypadku drogowego przed ich skutkami. 

Czynne systemy bezpieczeństwa mają natomiast ograniczyć ryzyko prawdopodobieństwa wystąpienia ww. sytuacji. 

Do czynnych systemów możemy zaliczyć m.in.:

  • światła — które zwiększają widoczność po zmroku,
  • szybę przednią, boczne oraz tylną — pozwalające lepiej ocenić sytuacje na drodze,
  • systemy pokładowe — odpowiednie ich rozmieszczenie, które nie będzie sprawiać kłopotu kierowcy w trakcie ich ustawiania i tym samym redukcja rozproszenia uwagi.

Oczywiście na tych elementach zestaw systemów czynnych się nie kończy. W jego skład wchodzą również wszystkie podzespoły, jak:

  • ABS,
  • ESP,
  • ASR.

Zobacz też: Czy dostanę odszkodowanie za uszkodzenie koła na dziurawej drodze?

Do nowszych czynnych systemów bezpieczeństwa możemy zaliczyć również, Szkoła Jazdy Piekary Śląskie wymienia:

  • asystenta pasa ruchu, 
  • czujniki martwego pola, 
  • zachowanie bezpiecznego odstępu (ICC), 
  • kontrola trakcji (TC, TCL), 
  • asystent hamowania (BAS).