Z roku na rok systemy bezpieczeństwa w pojazdach stają się coraz bardziej zaawansowane. Wiele z nich otrzymujemy zaraz po zakupie, za inne natomiast przyjdzie nam dopłacić. Bezpieczeństwo podczas jazdy to priorytet oraz, dla wielu koncernów karta przetargowa zwiększająca przepaść nad konkurencją — oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
W tym wpisie skupimy się na tym, czym są bierne i czynne systemy bezpieczeństwa w naszych samochodach.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią wpisu!
Bezpieczeństwo bierne w samochodzie — czym jest? Szkoła Jazdy Tarnowskie Góry uczy:
Bierne bezpieczeństwo w Twoim pojeździe ma na celu chronić wszystkich pasażerów przed powstaniem większych obrażeń podczas kolizji oraz wypadków drogowych.
Bierne systemy bezpieczeństwa spotkamy zarówno w starszych modelach samochodów, jak i w nowszych, aczkolwiek, jak zapewne się domyślasz, systemy w najnowszych pojazdach są znacznie bardziej zaawansowane.
Jednym z głównych przykładów biernych systemów bezpieczeństwa są trzypunktowe pasy, czyli niezbędny element każdego samochodu, który wiele lat temu został wprowadzony do pojazdów przez markę Volvo (zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym rozszerzyliśmy tę myśl. Sprawdź — Pasy bezpieczeństwa i ich historia).
Innym przykładem biernych systemów bezpieczeństwa w samochodach jest karoseria. To właśnie ona odpowiada za pochłanianą w trakcie kolizji (lub wypadku) energię uderzenia. Warto zaznaczyć, że technologia ta, jak i wiele innych, stale się rozwija, a bezpieczeństwo na drogach nieprzerwanie się poprawia.
Kolejnym natomiast są poduszki bezpieczeństwa (tzw. airbagi), które możemy znaleźć m.in. na desce rozdzielczej, kierownicy, oraz po bokach. W nowszych pojazdach możemy spotkać też kurtyny powietrzne, poduszki kolanowe i wiele więcej.
Różnice między systemami biernymi a czynnymi – Szkoła Jazdy Zabrze wymienia:
Już wiesz, że celem biernych systemów bezpieczeństwa jest ochrona pasażerów w trakcie potencjalnej kolizji lub wypadku drogowego przed ich skutkami.
Czynne systemy bezpieczeństwa mają natomiast ograniczyć ryzyko prawdopodobieństwa wystąpienia ww. sytuacji.
Do czynnych systemów możemy zaliczyć m.in.:
- światła — które zwiększają widoczność po zmroku,
- szybę przednią, boczne oraz tylną — pozwalające lepiej ocenić sytuacje na drodze,
- systemy pokładowe — odpowiednie ich rozmieszczenie, które nie będzie sprawiać kłopotu kierowcy w trakcie ich ustawiania i tym samym redukcja rozproszenia uwagi.
Oczywiście na tych elementach zestaw systemów czynnych się nie kończy. W jego skład wchodzą również wszystkie podzespoły, jak:
- ABS,
- ESP,
- ASR.
Zobacz też: Czy dostanę odszkodowanie za uszkodzenie koła na dziurawej drodze?
Do nowszych czynnych systemów bezpieczeństwa możemy zaliczyć również, Szkoła Jazdy Piekary Śląskie wymienia:
- asystenta pasa ruchu,
- czujniki martwego pola,
- zachowanie bezpiecznego odstępu (ICC),
- kontrola trakcji (TC, TCL),
- asystent hamowania (BAS).