Wybór między automatyczną a manualną skrzynią biegów to jedna z kluczowych decyzji, którą musi podjąć każdy przyszły kierowca. Co jest lepsze — komfort i łatwość obsługi, czy pełna kontrola i „czucie” samochodu? Ten wpis pomoże Ci zrozumieć zarówno zalety, jak i wady obu opcji, dzięki czemu będziesz mógł świadomie wybrać tę, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom i stylowi jazdy.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią!
Skrzynia biegów automatyczna, czy manualna?
To podstawowe pytanie każdego kierowcy, który zamierza kupić nowy pojazd. W Polsce, co ciekawe, wciąż większość uczestników ruchu drogowego decyduje się na skrzynię manualną, choć trend ten z roku na rok zaczyna spadać. Rynek europejskich samochodów w tym przypadku jest najbardziej różnorodny — pod kątem wyboru skrzyni dostosowanych do preferencji. Dla przykładu, w USA i w Chinach znaczna większość samochodów, które zobaczymy na drodze, posiada skrzynię automatyczną.
Skupmy się więc na zaletach i wadach każdego, z ww. rodzajów skrzyń. Sprawdź poniżej i podejmij decyzję!
Automatyczna skrzynia biegów — nieco informacji
Automatyczna skrzynia biegów z pewnością spisze się lepiej w przypadku osób, które nie czują sie pewnie zmieniając biegi. Przysłowiowy automat pozwoli Ci się bardziej skupić na drodze i jednocześnie zwiększy komfort z jazdy, ponieważ skrzynia manualna wielu kierowcom na początku kariery sprawia duże trudności.
Automat to również dobre rozwiązanie dla osób, które jeżdżą po prostu rzadko. Sporadyczna jazda samochodem sprawia, że wprawa w jeździe nie jest regularnie podtrzymywana, co również może powodować trudności z prowadzeniem auta.
Manualna skrzynia biegów — formalności
Manualnej skrzyni biegów nie będziemy jednak poświęcać tyle tłumaczenia, ponieważ każdy (lub przynajmniej znaczna większość) kursant podczas szkolenia i zdawania egzaminu na prawo jazdy, uczył się kierować pojazd właśnie z tym rodzajem skrzyni.
Niemniej, przy manualnej skrzyni biegów musisz stale zachowywać czujność, tutaj nie ma miejsca na lenistwo. Za każdy razem, kiedy przyspieszasz lub zwalniasz, musisz operować biegami i utrzymywać prawidłowe obroty dla zdrowia silnika.
Zobacz też: Czy jazda na niskich obrotach jest szkodliwa dla silnika?
Jakie są zatem zalety i wady automatu i manuala? Już mówimy!
Skrzynia biegów automatyczna — zalety i wady
Zalety:
- po prostu jedziesz — przy automacie całkowicie zapominasz o zmianie biegów,
- płynność — automatyczna skrzynia biegów zapewnia większą płynność z jazdy, choć doświadczeni kierowcy potrafią jeździć w ten sam, lub podobny sposób ze skrzynią manualną (!),
- mniej nerwów podczas stania w korkach — automatyczna skrzynia to świetne rozwiązanie dla kierowców, którzy w szczególności podróżują po mieście, korki potrafią naprawdę dać w kość,
- dla osób o skromnej pewności co do swoich umiejętności — automat to dobre rozwiązanie dla osób, które nie czują się pewnie podczas jazdy,
- redukcja błędów spowodowanych błędnym wciskaniem pedału sprzęgła — początkujący kierowcy często popełniają wiele błędów podczas zmiany biegów, co niestety szkodzi sprzęgłu.
Wady:
- gorsza jakość wyprzedzania — skrzynie automatyczne gorzej radzą sobie podczas wyprzedzania, niemniej, dużo zależy od jej rodzaju, w tym mocy silnika itp.,
- koszt naprawy — automatyczna skrzynia jest droższa w utrzymaniu i naprawach,
- koszt zakupu samochodu — pojazd z „automatem” jest droższy w porównaniu do auta ze skrzynią manualną.
Manualna skrzynia biegów — zalety i wady
Zalety:
- niższe koszty utrzymania — manualna skrzynia jest prostsza i tańsza w naprawie,
- zakup samochodu jest tańszy — samochody z manualem z reguły są tańsze,
- dynamiczna jazda — Ty masz pełną władzę nad zmianą biegów, przyspieszaniem oraz zrywem samochodu, należy tu jednak podkreślić, że jest wiele samochodów ze skrzynią automatyczną, które również oferują podobne funkcje,
- wytrzymałość — manual cechuje się większą trwałością.
Wady:
- mniejsza płynność podczas jazdy — co może nie podobać się początkującym kierowcom, czyli tzw. szarpanie (w trakcie nieprawidłowej manipulacji sprzęgłem),
- wymaga więcej skupienia — musisz pamiętać, jaki bieg masz wrzucony w danym momencie,
- jest uciążliwa — w codziennych, miejskich korkach, choć dla wielu może to być kwestia przyzwyczajenia,
- możliwość uszkodzenia — poprzez nieprawidłową zmianę biegów.