Zaniżone obroty silnika mogą powodować liczne nieprzyjemne konsekwencje dla właściciela pojazdu. Oczywiście, jedną z nich jest z pewnością wyższe spalanie, niemniej, nie możemy na tym problemie poprzestać.
W tym wpisie szczegółowo opiszemy Ci, jakie konsekwencje niesie ze sobą jazda na niskich obrotach.
Zbyt szybkie wrzucanie wyższego biegu – Nauka Jazdy Nowe Chechło radzi:
Z pewnością nieraz spotkałeś się z tekstem — wrzuć 4. lub 5. bieg przy zaledwie 50 km/h. Jest to błąd, który wciąż często spotykany jest w szkołach nauki jazdy. Oczywiście, nie we wszystkich (u nas takowe sytuacje nie występują).
Wyższy bieg przy niskich prędkościach często kojarzy się kierowcom ze zmniejszonym zużyciem paliwa, jest to prawda, choć wszystko zależy od prędkości. Przy sytuacji podanej wyżej niestety, ale spalanie będzie wyłącznie wyższe. Taka sama sytuacja występuje przy zbyt wysokich obrotach nieadekwatnych do wrzuconego biegu. Nie zmienia to jednak faktu, że to właśnie niskie obroty silnika w największej ilości przypadków odpowiadają za awarie.
Zbyt niskie obroty silnika — jakie mogą być tego konsekwencje?
Szkoła Nauki Jazdy Świerklaniec zaleca:
W przypadku niskich obrotów stosunkowo szybko, bo już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów najprawdopodobniej będziesz musiał sięgnąć po portfel i wybrać się na wizytę do mechanika.
Pamiętaj, że jazda oszczędna oczywiście ma sens, aczkolwiek, wszystko trzeba robić z przysłowiową głową, by działało to dobrze. Jeżeli jedziesz po płaskim podłożu (stale) również ze stałą prędkością, owszem, możesz wrzucić bieg o jeden wyżej, w zależności od prędkości.
Jeżeli masz nowszy samochód, najprawdopodobniej będzie wyskakiwać Ci kontrolka sugerująca zmianę biegu na wyższy — nie musisz się jej zawsze słuchać. Tak naprawdę wszystko zależy od zachowania samochodu, jeżeli drga lub jedzie „dziwnie” to znak, że warto zmienić bieg na niższy.
Co może zatem się szybko zepsuć przy częstej jeździe na zbyt niskich obrotach?
Dwumasowe koło zamachowe (dwumasa) Prawo Jazdy Nakło Śląskie doradza:
Jest to część, która w większości przypadków wytrzymuje odległości rzędu ok. 170-250 tysięcy kilometrów. Przy jeździe na zbyt niskich obrotach żywotność tego elementu może zejść poniżej 100 tysięcy km.
Średnia kwota naprawy tej części waha się w granicach 1 500 zł, natomiast przy bardziej skomplikowanych jednostkach ceny te będą oscylować w granicach 6-8 tysięcy złotych.
Układ korbowo-tłokowy – Szkoła Jazdy Tworóg zaleca:
W przykładu ww. układu w najczęściej cierpią panewki oraz tłoki, na których przy niskich obrotach pojawiają się ogromne przeciążenia, na które nie są przystosowane na dłuższą metę.
Łańcuch rozrządu – Prawo Jazdy Pyrzowice:
Rozrząd na łańcuchu w przypadku zbyt niskich obrotów silnika najzwyczajniej w świecie może się rozciągnąć, czego konsekwencją będzie jego zerwanie.
Podsumowanie – Szkoła Jazdy Laryszów:
Zbyt niskie obroty silnika mogą prowadzić do wielu awarii, które będą bardzo kosztowne dla Twojego portfela. Z tego też względu pamiętaj o tym, by tego pilnować. Słuchaj dźwięku silnika i patrz, jak zachowuje się podczas jazdy. Jeżeli zaczyna być „zmulony”, zmień bieg na niższy.