Manewrowanie na rondach może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza dla nowych kierowców. Jakby nie patrzeć, rondo rondu nierówne. To dynamiczne, często nieprzewidywalne miejsce, które wymaga zrozumienia zasad, ostrożności, a przede wszystkim praktyki. Poniżej przedstawimy Ci kilka wskazówek, które pomogą zwiększyć swoje umiejętności manewrowania na rondach i tym samym pewność, podczas wjeżdżania na nie.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią wpisu!
Jak lepiej jeździć na rondzie? Szkoła Nauki Jazdy Zabrze wyjaśnia:
Jak wspomnieliśmy już wyżej, rondo rondu nierówne. Niejednokrotnie spotkasz się z rondem turbinowym, w niektórych sytuacjach z rondem trzypasmowym, a w wielu przypadkach z tym jednopasmowym. Niektóre są szersze, inne węższe. Część z nich posiada wysepki z kamienia, inne z trawy i kwiatów, inne natomiast mają namalowane koło, wokół którego powinieneś się prawidłowo poruszać.
No dobrze, ale jak robić to poprawnie? Już mówimy!
Pierwsza zasada — pierwszeństwo – Szkoła Jazdy Radzionków zaleca:
W tym wpisie skupimy się wyłącznie na zasadach panujących w Polsce, choć wbrew pozorom, w przypadku rond, zasady w większości krajów powinny być do siebie podobne.
Zatem — pierwszeństwo przejazdu na rondzie ma ten, kto się już na nim znajduje, a nie ten, który dopiero zamierza na nie wjechać.
Przed wjazdem na rondo zawsze musisz się upewnić, że droga jest wolna. Pamiętaj, aby nie wymuszać pierwszeństwa.
Przed wjazdem na rondo postaraj się do niego odpowiednio przygotować – Nauka Jazdy Tarnowskie Góry wyjaśnia:
Co mamy dokładnie na myśli? Otóż przed wjazdem na rondo, które posiada więcej niż jeden pas, powinieneś wcześniej wiedzieć, na który z nich wjedziesz. Jest to bardzo istotne, ponieważ po wjeździe na rondo najprawdopodobniej będzie mieć problem, by w trakcie zmienić pas na inny.
Niemniej tutaj zasady również są stosunkowo proste — jeżeli chcesz skręcić w pierwszy skręt po prawej stronie, trzymaj się pasa zewnętrznego. Jeżeli w drugi lub dalszy — trzymaj się pasa wewnętrznego.
Pamiętaj o sygnalizacji – Prawo Jazdy Radzionków
Za każdym razem, kiedy chcesz zjechać z ronda, odpowiednio wcześniej zasygnalizuj ten manewr dla innych kierowców.
Praktyka czyni mistrza – Nauka Jazdy Zabrze
Ronda to dla młodych kierowców spore wyzwanie, zwłaszcza te posiadające więcej niż jeden pas. Jeżeli nie czujesz się pewny zaraz po zdaniu egzaminu na prawo jazdy, możesz poprosić osobę bardziej doświadczoną o to, by wybrała się z Tobą w takie miejsce, by przećwiczyć technikę jazdy.
Zawsze też możesz wykupić dodatkowe godziny u nas. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami i powiesz, czego potrzebujesz. Podczas dodatkowych godzin skupimy się wyłącznie na nurtujących Cię zagadnieniach.
Musisz nauczyć się radzić sobie z różnymi typami rond. Na mini rondach najważniejsza jest ostrożność. Z racji na wąskie pasy i wysokie krawężniki zwracaj szczególną uwagę na odległość od krawędzi jezdni.
Zobacz też: Kurs prawa jazdy — dlaczego warto wykupić dodatkowe godziny przed egzaminem?
W przypadku rond turbinowych natomiast skup się na prawidłowej zmianie pasa podczas skrętu. Dokładnie patrz w lusterka i zawsze używaj kierunkowskazów.
Podsumowanie – Szkoła Jazdy Piekary Śląskie
Jazda na rondzie może być ciężka, zwłaszcza na początku przygody z samochodem. Pamiętaj, tutaj kluczową rolę gra czas. Wraz z nim wszystkie umiejętności będą szlifowane. Niemniej, miej na uwadze, że zawsze najważniejsze jest bezpieczeństwo własne, oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego zawsze zachowuj odpowiednią ostrożność oraz uwagę na drodze.