Instruktor Szkoły Nauki Jazdy EXPERT z Zabrza wyjaśnia:
Zimą wielu kierowców zastanawia się, jak prawidłowo dbać o samochód podczas jazdy na zimnym silniku. Niskie temperatury stanowią wyzwanie zarówno dla jednostek benzynowych, jak i diesla, a nieodpowiednia eksploatacja może prowadzić do szybszego zużycia komponentów silnika. W tym wpisie wyjaśnimy, dlaczego jazda na zimnym silniku wymaga szczególnej uwagi. Opiszemy też, jak unikać najczęstszych błędów oraz jakie zasady stosować, by zapewnić maksymalną żywotność swojego auta.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią wpisu!
Jazda na zimnym silniku — dlaczego wymaga ostrożności?
Gdy silnik jest zimny, olej nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury roboczej, przez co jego właściwości smarne są ograniczone. W rezultacie części silnika pracują pod większym obciążeniem, co zwiększa ryzyko ich zużycia. Ponadto w niskich temperaturach elementy metalowe silnika mogą być bardziej podatne na naprężenia termiczne.
Jak dbać o zimny silnik w zimie?
Odpowiednie przygotowanie auta przed jazdą
Nie rozgrzewaj silnika na postoju. Nowoczesne silniki lepiej rozgrzewają się w trakcie spokojnej jazdy niż na biegu jałowym. Długie „grzanie” na postoju może nie tylko nie przynieść efektów, ale również zwiększyć zużycie paliwa.
Ruszaj powoli i unikaj wysokich obrotów
- W pierwszych minutach jazdy kluczowe jest delikatne przyspieszanie i unikanie gwałtownego wciskania pedału gazu.
- Dla silników benzynowych idealne obroty podczas rozgrzewania to 2 000–3 000 obr./min.
- W przypadku silników diesla zaleca się utrzymywanie obrotów w zakresie 1 500–2 500 obr./min.
Zobacz też: Alternator — objawy awarii, regeneracja i koszty wymiany.
Unikaj przeciążenia silnika
Jeśli to możliwe, unikaj jazdy pod duże wzniesienia tuż po uruchomieniu auta. Silnik powinien pracować pod jak najmniejszym obciążeniem, zanim osiągnie właściwą temperaturę. Staraj się także nie uruchamiać silnika na krótki czas — np. tylko po to, by przejechać kilkaset metrów.
Specyfika silników benzynowych i diesla
Silniki benzynowe:
- Szybciej osiągają temperaturę roboczą, ale są bardziej wrażliwe na gwałtowne przyspieszenia przy zimnym oleju.
- Należy unikać jazdy na zbyt niskich obrotach, co może prowadzić do spalania stukowego.
Silniki diesla:
- Charakteryzują się dłuższym czasem rozgrzewania ze względu na ich konstrukcję. Warto pamiętać, że diesle lepiej znoszą umiarkowane obciążenie niż praca na bardzo niskich obrotach.
- Pamiętaj, aby poczekać kilka sekund po uruchomieniu silnika, zanim ruszysz, aby turbosprężarka miała odpowiednie smarowanie.
Ten wpis również może Cię zainteresować: Świece zapłonowe — kiedy wymieniać oraz jakie są objawy ich zużycia?
Podsumowanie
Jazda na zimnym silniku wymaga szczególnej troski zwłaszcza w zimie. Najważniejsze zasady to unikanie wysokich obrotów, delikatne ruszanie oraz dostosowanie stylu jazdy do warunków.
Silniki benzynowe i diesla wymagają nieco innego podejścia, ale w obu przypadkach ostrożność jest podstawą. Dbając o swój samochód w chłodne dni, nie tylko przedłużysz jego żywotność, ale także unikniesz kosztownych napraw. Pamiętaj, że właściwa eksploatacja to inwestycja w bezpieczeństwo i trwałość pojazdu!