Jakie są różnice między kołem zapasowym a kołem dojazdowym? Właściciel Szkoły Jazdy EXPERT z Radzionkowa wyjaśnia:

18 kwietnia 2024

W życiu każdego kierowcy może zdarzyć się sytuacja, gdy konieczna będzie wymiana koła, tłumaczy Czech Tomasz właściciel szkoły nauki jazdy EXPERT z Radzionkowa. Wtedy na scenę wkraczają dwa rozwiązania: koło dojazdowe i koło zapasowe. Chociaż obie opcje mają na celu przywrócenie naszego pojazdu do ruchu, istnieją między nimi istotne różnice, które warto znać przed podjęciem decyzji. W tym wpisie wyjaśnimy, czym różni się koło dojazdowe od koła zapasowego i pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twoich potrzeb.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią artykułu!

Koło zapasowe a koło dojazdowe — jakie są różnice?

Koło zapasowe i koło dojazdowe to dwa rozwiązania stosowane w przypadku awarii opony, ale różnią się one kilkoma kluczowymi cechami, które wpływają na wygodę i bezpieczeństwo jazdy

Instruktor Szkoły Nauki Jazdy EXPERT z Zabrza wyjaśnia: Koło zapasowe, znane również jako pełnowymiarowe koło zapasowe, jest identyczne lub bardzo zbliżone do pozostałych kół w samochodzie. Pozwala na kontynuowanie jazdy bez ograniczeń prędkości czy dystansu, ale zajmuje więcej miejsca w bagażniku i zwiększa masę pojazdu. Można rzec, że jest to po prostu 5 koło, takie samo, jak wszystkie 4, które aktualnie masz założone w samochodzie. Mamy tutaj na myśli taką samą średnicę koła, profil opon, oraz ich szerokość i nośność.

Z kolei koło dojazdowe, jest mniejsze (w szczególności pod względem szerokości) i lżejsze od standardowych kół. Jego główną zaletą jest oszczędność miejsca i wagi, co jest istotne w nowoczesnych samochodach, gdzie każdy kilogram ma znaczenie. Jednak koło dojazdowe ma swoje ograniczenia — przede wszystkim nie można na nim przekraczać prędkości 80 km/h, a zalecany maksymalny dystans to zwykle od 50 do 80 kilometrów. Ograniczenia te wynikają z mniejszej średnicy i szerszej opony, co wpływa na stabilność i zachowanie pojazdu na drodze.

Wybór między kołem zapasowym a kołem dojazdowym zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy i specyfiki użytkowania pojazdu. W przypadku dłuższych tras lub samochodów z większymi obciążeniami zalecane jest posiadanie pełnowymiarowego koła zapasowego, natomiast koło dojazdowe będzie odpowiednie dla osób, które potrzebują maksymalnie wykorzystać przestrzeń bagażową i zazwyczaj poruszają się w granicach miasta.

Zobacz też: Wystrzał opony w trakcie jazdy — jak zareagować w takiej sytuacji?

Jak jeździć po założeniu koła dojazdowego? Instruktor Szkoły Jazdy EXPERT z Piekar Śląskich tłumaczy:


Po założeniu koła dojazdowego należy dostosować styl jazdy do nowych warunków. Zmniejszona stabilność i osiągi samochodu wymagają bardziej ostrożnego podejścia, szczególnie w zakrętach i podczas manewrowania. 

Zatem unikaj gwałtownych ruchów kierownicą i przyspieszeń, które mogą spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Również hamowanie powinno być delikatne i przemyślane, aby nie przeciążać mniejszego koła, co może prowadzić do przedłużonego czasu reakcji na hamowanie.

Dodatkowo ważne jest regularne sprawdzanie ciśnienia w kole dojazdowym, gdyż jego mniejsza objętość sprawia, że jest bardziej podatne na utratę ciśnienia niż standardowe koła. Niewłaściwe ciśnienie może negatywnie wpłynąć na zachowanie samochodu na drodze i zwiększyć ryzyko uszkodzenia koła.

Warto również zaznaczyć, że podczas jazdy z kołem dojazdowym zaleca się również unikanie ciężkich ładunków w samochodzie, które mogą dodatkowo obciążyć mniej wytrzymałe koło. 

Polecamy również: Wymiana opon w motocyklu — wszystko, co musisz wiedzieć! 

Zobacz również:

EXPERT Nauka Jazdy Radzionkówhttps://szkolaexpert.pl/

Szkoła nauki jazdy EXPERT z Tarnowskie Góry https://maps.app.goo.gl/2adBDUSL8gfvM9FNA

Szkoła Nauki Jazdy EXPERT Piekary Śląskie https://www.facebook.com/oskexpertczech

Szkolenie Okresowe dla Kierowców Zawodowych z Katowice, Chorzów, Bytom Siemianowice Śląskie, Tychy, Zabrze, Ruda Śląska, Gliwice, kod 95 – https://szkolenieokresowe.pl/

Najlepsza Nauka Jazdy z Bytomia – https://szkolanaukijazdy.bytom.pl/

Ile trzeba zapłacić za prawo jazdy w 2024 roku w Radzionkowie?https://szkolaexpert.pl/cennik/

Kursy prawa jazdy na motor – https://szkolaexpert.pl/kursy/kategorie-a/

Szkoła Jazdy Bytom – https://szkolanaukijazdy.bytom.pl/

Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych z Bytomia oraz Tarnowskich Gór, Radzionkowa, Miasteczka Śląskiego, Piekar Śląskich, Pyrzowic, Kalet, Nakła Śląskiego, Lublińca, Rudy Śląskiej, Tworoga, Zabrza, kod 95https://szkolenieokresowe.bytom.pl/

Kursy jazdy w Piekarach Śląskich – https://szkolaexpert.pl/szkola-nauki-jazdy-piekary-slaskie/

Szkoła jazdy w Zabrzehttps://szkolaexpert.pl/szkola-nauki-prawo-jazdy-zabrze/

Ile zapłacimy za kurs prawa jazdy w 2024 roku w Bytomiu? – https://szkolanaukijazdy.bytom.pl/cennik/

Szkoła Jazdy Katowice https://szkolanaukijazdy.katowice.pl/

Motocyklowa Szkoła Jazdy https://szkolanaukijazdy.bytom.pl/kursy/kategorie-a/

EXPERT Szkoła Jazdy Radzionków https://maps.app.goo.gl/8JbxiqMW79ro19KL9

Odnowienie prawa jazdy kierowcy zawodowego kod 95 https://maps.app.goo.gl/WHxQSmNbapSQG3Z59

Szkolenie okresowe kierowcy zawodowego – kod 95 – https://maps.app.goo.gl/oNsxsC4qprZ93mkWA

Szkoła Jazdy EXPERT Piekary Śląskie – https://g.co/kgs/dPUXv56