Zajęcie prawidłowej pozycji przez kierującego w samochodzie ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. To co dzieje się z pojazdem, kierujący odbiera poprzez oparcie fotela oraz koło kierownicy. Dlatego też podczas zajmowania miejsca za kierownicą pojazdu wyróżnić należy dwa istotne wymiary ułatwiające ustalenie optymalnej pozycji. Ponadto trzeba też zwrócić uwagę na zagłówek, lusterka wsteczne, pasy bezpieczeństwa oraz prawidłowe ułożenie rąk na kole kierownicy.
- Wymiar dolny – czyli odległość fotela kierującego od pedałów sterujących.
Wymiar dolny ustawiamy do pedału sprzęgła, gdyż pedał ten po wyciśnięciu jest najbardziej odda-
lony od fotela kierującego. Wyciskamy pedał sprzęgła lewą nogą i fotel ustawiamy w taki sposób,
aby lewa noga była lekko ugięta w kolanie, a jednocześnie swobodnie spoczywała na siedzisku
fotela. Ugięcie nogi w kolanie jest bardzo istotne w razie wystąpienia np. zderzenia z przeszkodą,
wówczas cały impet uderzenia nie jest przekazywany poprzez wyprostowaną nogę na biodro, co
w zasadniczym stopniu minimalizuje ewentualne uszkodzenia ciała kierującego. - Wymiar górny – czyli odległość oparcia fotela od koła kierownicy.
Wymiar górny ustawiamy w taki sposób, abyśmy mogli chwycić lekko ugiętą ręką najbar-
dziej oddalony punkt na kole kierownicy w położeniu, w którym plecy dokładnie przylega-
ją do oparcia fotela. Jeżeli podzielimy koło kierownicy pojazdu na godziny, tak jak tarcza
zegarowa, to najdalej oddalonym punktem dla ręki prawej będzie godzina 11, natomiast dla
ręki lewej będzie to godzina 1. Chodzi o to, aby swobodnie operować kołem kierownicy,
jednocześnie nie odrywając pleców od oparcia fotela. - Zagłówek – istotną sprawą jest prawidłowe ustawienie zagłówka, to jest tak, aby sięgał
swoim górnym obrysem powyżej połowy potylicy kierującego. Jest to związane z bezpie-
czeństwem kierującego, który w krytycznej sytuacji narażony jest na urazy kręgów szyjnych. - Lusterka wsteczne – zapewniają widoczność do tyłu pojazdu bez konieczności zmiany
pozycji za kierownicą. Powinny być ustawione w taki sposób, aby kierujący widział boczny
obrys pojazdu oraz jak największą przestrzeń za pojazdem. - Pasy bezpieczeństwa – jest to kolejny element wchodzący w skład zagadnienia dotyczącego wła-
ściwej pozycji za kierownicą pojazdu. Wyróżniamy następujące rodzaje pasów bezpieczeństwa:
a) pasy nastawne – są to pasy, które sami musimy ustawić – w zasadzie już nie spotykamy
tego rodzaju pasów, lecz prawidłowe ich ustawienie polega na tym, że nie mogą być zbyt
luźne, ani zbyt mocno przylegać do kierującego; należy je tak ustawić, aby po zapięciu
dłoń wchodziła swobodnie między pas a kierowcę;
b) pasy bezwładnościowe – są to pasy obecnie najczęściej wykorzystywane, samoregulujące
właściwą długość; działają na zasadzie zapadek, które blokują długość zapiętego pasa przy
gwałtownym zwiększeniu jego długości;
c) pasy bezwładnościowe z pirotechnicznym napinaczem – czołowe zderzenie z przeszkodą
powoduje odpalenie ładunku pirotechnicznego, a co za tym idzie ściągnięcie pasa bez-
władnościowego (skrócenie jego długości) i zablokowanie; siła z jaką działa człowiek na
pas, powoduje jego odrywanie się z mocowania do podłogi pojazdu;
d) pasy szelkowe – wykorzystywane w pojazdach wyczynowych.