Układ rozrządu jest nieodzownym elementem silnika. Rozrząd steruje wieloma elementami, które to następnie doprowadzają paliwo do cylindrów, przez co jesteś w stanie poruszać się samochodem. Ponadto dzięki niemu usuwane są zanieczyszczenia i spaliny, które mogłyby zaszkodzić odpowiedniemu funkcjonowaniu całego układu.
Niestety wymiana rozrządu często wiąże się ze sporymi kosztami, jednakże jest to proces w wielu przypadkach nieunikniony. W tym artykule opowiemy Ci, kiedy powinieneś go wymienić oraz jakie mogą pojawiać się sygnały, które będą świadczyć o tym, że zbliża się jego kres.
Jak to jest z tą wymianą?
Jak możesz się domyślić, ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wymiana rozrządu zależy od wielu istotnych czynników, takich jak przebieg, rodzaj (łańcuch/pasek) itd. Przed wymianą warto wejść w wyszukiwarkę i dobrze przeanalizować model posiadanego samochodu wraz z zaleceniami, jakie proponuje producent.
Mimo wszystko warto zawsze sugerować się jedną istotną zasadą, którą jest ilość przejechanych kilometrów oraz czas użytkowania pojazdu. Są to kluczowe, a zarazem podstawowe parametry, o których warto pamiętać przed rozpoczęciem poszukiwań komponentów.
Na wielu forach motoryzacyjnych znajdziesz najróżniejsze informacje na ten temat. Ostatnimi czasy można jednak zauważyć wiele wzmianek na temat tego, że rozrząd można wymieniać nawet co 200 000 kilometrów lub co 10 lat. Podczas podawania tej liczby nie mieliśmy jednak na myśli rozrządu składającego się z łańcucha.
Wiele wskazuje na to, że w ostatnim czasie jakość pasków rozrządu uległa zmianom (na dobre), przez co są wytrzymalsze. Na ich wytrzymałość może wskazywać dodatek kevlaru, dzięki któremu żywotność znacznie się wydłuża.
W przypadku łańcucha sytuacja znacznie się zmienia. Jest on wytrzymalszy i nie ma konieczności wymieniać go tak często. Jednakże inne podzespoły wchodzące w jego skład mogą zużywać się tak samo, jak w przypadku paska rozrządu.
Jeżeli natomiast Twój rozrząd jest na pasku i do tej pory nie był wymieniany lub dawno robił to poprzedni właściciel, warto przyjąć zasadę, by tego typu rzeczy wymieniać co 50 – 80 tys. kilometrów. Warto jednak podkreślić sam wiek samochodu oraz jego eksploatację.
Nie bagatelizuj tematu
Zużyty pasek rozrządu często sam może dawać się we znaki poprzez nietypowe dla silnika dźwięki. Może to właśnie świadczyć o jego wymianie. Jeżeli jednak uważasz, że taka anomalia występuje zbyt szybko, warto sprawdzić u mechanika, czy winą nie jest np. któryś z napinaczy.
Należy też pamiętać, że niepokojące dźwięki znacznie szybciej (albo lepiej) usłyszysz w silniku, którego rozrząd składa się z łańcucha, ponieważ może wydawać on różne metalo-podobne dźwięki.
Nasza szkoła jazdy Tarnowskie Góry zaprasza wszystkich na kursy prawa jazdy kat. AM, A1, A2, A, B, BE, C, CE, D, T – Zabrze.