Moc i moment obrotowy — co powinieneś o nich wiedzieć?

9 maja 2022

No właśnie, nieraz słyszymy ile to samochód (własny) lub znajomego ma mocy oraz przysłowiowego „niuta”. Często też ten temat jest poruszany w gronie znajomych lubiących motoryzację.

Myślę, że podstawy mogą być co do tego tematu znane, ale jak powstaje każdy z tych elementów oraz czym się charakteryzuje

Tego dowiesz się w tym artykule! 

Zacznijmy od momentu obrotowego — czym jest?

Zapewne kojarzysz uczucie, kiedy docisnąłeś pedał gazu do podłogi i wgniotło Cię w fotel? Jeśli tak, to właśnie to pokrótce jest moment obrotowy. Różni się on w zależności od samochodu (a dokładniej od umiejscowionego w nim silnika), jednakże, gdy jesteś początkującym kierowcą, jesteś w stanie poczuć go nawet w najsłabszych autach, choć z biegiem czasu przyzwyczaisz i się to uczucie zaniknie

No, ale wracając, moment obrotowy jest to siła, którą dysponuje jednostka napędowa znajdująca się pod maską. Im więcej Nm, tym samochód jest żwawszy, lepiej się zbiera i ma mniejsze trudności z pokonaniem oporów toczenia. Wysoki moment obrotowy również przekłada się na szybsze wprowadzenie masy samochodu w ruch

Dobrym przykładem są tutaj tiry, które mają ogromny moment obrotowy. Jest to spowodowane ich masą, w szczególności, gdy ich naczepy są załadowane do pełna. Taki pojazd z obładowaniem jest w stanie ważyć około 50 ton, także kluczowym elementem jest tutaj moment obrotowy, który będzie w stanie efektywnie ruszyć ten samochód z miejsca

Warto dodać, że moment obrotowy, oraz moc deklarowana w danym samochodzie jest osiągalna dopiero podczas określonej ilości obrotów podczas jazdy

Za przykład możemy wziąć tu opla vectrę c, z silnikiem 2.0 T (w benzynie). Wersja bez modyfikacji generuje 175 KM, oraz 260 Nm. Owa moc tak naprawdę jest widoczna w sytuacji, gdy osiągamy na obrotomierzu około 5 500 obrotów na minutę (wiadomo, w różnych samochodach jest inaczej, jest to wyłącznie przykład dla zobrazowania). 

Moc silnika — czym jest? 

Wpierw warto zacząć, że moc silnika wyraża się najczęściej w dwóch parametrach. Najczęstszym jest KM, czyli konie mechaniczne, drugim zaś kW — kilowaty. W momencie, gdy szukasz samochodów po różnych portalach aukcyjnych, dobrze patrz na owe oznaczenia, ponieważ moc podana w kilowatach (kW) jest mniejsza od tej podanej w koniach mechanicznych (KM)

Każdy z tych parametrów oznacza pracę, którą silnik samochodu jest w stanie wykonać w określonym czasie podczas jazdy. Logicznie rzecz biorąc, im wyższa jest moc Twojego samochodu, tym mniej czasu poświecisz, aby go rozpędzić (np. do przysłowiowej setki).

Moc jest powiązana momentem obrotowym, ponieważ to właśnie ona wynika z generowanych przez samochód Nm, oraz prędkości osiąganych obrotów na liczniku. 

Na kursach w szkoła jazdy Tarnowskie Góry, temat ten jest omawiany w dziale „Aspekty mechaniczne związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

Zapraszamy wszystkich chętnych na kurs prawa jazdy do naszej szkoły jazdy Zabrze.