Wielu kursantów oraz kierowców często nie wie co to lub błędnie interpretuje działanie i możliwości systemu ABS. W tym artykule postaramy się wytłumaczyć co to jest, za co odpowiada i jak jeździć pojazdem wyposażonym w system ABS.
System ABS to skrót od słów Anti Blocking System czyli system przeciw blokujący, odpowiada on za umożliwienie skrętu podczas silnego hamowania.
W pojeździe nie wyposażonym w system ABS w momencie w którym wykonamy hamowanie awaryjne lub hamowanie na śliskiej nawierzchni zablokują nam się koła co uniemożliwi nam zmianę kierunku jazdy i to właśnie w takich pojazdach stosowano technikę hamowania zwaną „hamowaniem pulsacyjnym”. Hamowanie pulsacyjne polegało na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca „pompowaniu”, taka technika chroniła przed zblokowaniem kół pojazdu. Można jednak powiedzieć że jest to już historia dlatego że od prawie 20 lat wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w system ABS, jednakże producenci pojazdów na długo przed wprowadzeniem tego obowiązku montowali ABS w produkowanych przez siebie samochodach. W pojeździe wyposażonym w ABS technika hamowania jest zgoła inna, nie stosujemy hamowania pulsacyjnego ponieważ zaburzyło by ono działanie systemu ABS tylko mocno z całej siły napieramy na pedał hamulca i nie odpuszczamy aż do zatrzymania lub uzyskania odpowiedniej prędkości pojazdu, a system ABS wykrywając ryzyko zblokowania kół automatycznie hamuje pulsacyjnie za nas poprzez zmniejszanie i zwiększanie ciśnienia w układzie hamulcowym.
Ważnym jest również aby hamowanie awaryjne w samochodzie z manualną skrzynią biegów zawsze wykonywać z wciśniętym pedałem po to aby nie zdławić silnika i mieć możliwość ruszenia bez ponownego uruchamiania silnika.
Zapraszamy wszystkich z do naszej szkoły jazdy Tarnowskie Góry, Radzionkowa, Piekar Śląskich, nauki jazdy Zabrze do naszej szkoły nauki jazdy, gdzie w bezpiecznych warunkach nauczymy Cię prawidłowej techniki hamowania.