Co to jest system E-CALL?

19 października 2021

Od ponad 3 lat producenci pojazdów o DMC do 3,5 T są obowiązani do wyposażenia każdego z pojazdów w system E-call, a dokładniej mówiąc w System Awaryjnego Powiadamiania Służb Ratunkowych. System ten poprawia bezpieczeństwo na drogach i zwiększa przeżywalność wypadków drogowych, przyjrzyjmy się jednak jak działa.

System E-call może zostać aktywowany na dwa sposoby, manualnie poprzez wciśnięcie odpowiedniego guzika przez kierowcę lub pasażerów albo automatycznie. Automatyczne aktywowanie się systemu E-call następuje w sytuacji gdy pojazd ulegnie wypadkowi a dokładniej gdy w pojeździe uwolnione zostaną poduszki powietrzne, to dlatego że system ten jest połączony ze sterownikami poduszek. Po aktywowaniu się system wykonuje połączenie z numerem 112 wysyłając w tym samym czasie operatorowi lokalizacje, ilość osób w pojeździe, kierunek jazdy, informacje które poduszki powietrzne zostały aktywowane. Operator dzięki tym informacjom będzie dokładnie wiedział gdzie wysłać służby ratunkowe i jaka pomoc mniej więcej będzie potrzebna, nawet w sytuacji gdy kierowca i pasażerowie nie będą w stanie rozmawiać np. przez utratę przytomności.

Co jednak w sytuacji gdy podczas wypadku zostanie uszkodzony akumulator pojazdu lub antena?

To również nie jest problem dlatego że system E-call posiada zasilanie awaryjne które pozwala na jego pracę przez pewien czas nawet po odłączeniu akumulatora, natomiast co do zniszczenia anteny to nowoczesne samochody nie posiadają tylko jednej anteny. Na przykład Seat Leon 2020 posiada aż 16 anten aby na pokładzie mógł działać internet, cyfrowe radio, nawigacja oraz inne systemy w tym E-call. Oznacza to że musiały by zostać wszystkie anteny, a jest to mało prawdopodobne.

Co jeśli przez przypadek aktywuje system E-call?

Ważnym jest aby starać się unikać ryzyka przypadkowego aktywowania systemu, włącznik aktywacji systemu E-call w większości pojazdów jest montowany w miejscach w których ciężko o jego przypadkowe wciśnięcie. Jeśli jednak to się stanie ważnym jest aby poczekać aż zgłosi się operator nr 112 i poinformować go że nie potrzeba żadnej pomocy, w przeciwnym razie gdy nikt się nie zgłosi operator będzie zobowiązany do wysłania służb ratunkowych aby te zweryfikowały zgłoszenie.