Jazda po płycie poślizgowej z pewnością będzie bardzo wartościowym przeżyciem, a zarazem doświadczeniem, które prawdopodobnie niejednokrotnie może uratować kierowców zawodowych przed wpadnięciem w poślizg w niesprzyjających warunkach.
W tym wpisie przedstawimy informacje o tym, jak wyglądają jazdy na płycie poślizgowej, oraz omówimy ogólnie, jak wygląda jazda w warunkach specjalistycznych w ramach kwalifikacji wstępnej.
Szkolenie kwalifikacji wstępnej — co warto wiedzieć?
Szkolenie kwalifikacji wstępnej jest obowiązkowym przedsięwzięciem dla wszystkich kierowców w przypadku kategorii D, którzy uzyskali prawo jazdy po 10 września 2008 roku.
W przypadku kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy na kategorię C i C+E, szkolenie kwalifikacji wstępnej jest obowiązkowe dla każdego, kto uzyskał uprawnienia po 10 września 2009 roku.
Jazda w warunkach specjalnych
Jednym z elementów wyżej opisanej kwalifikacji wstępnej jest jazda w warunkach specjalistycznych.
Sprawdź też: Systemy bezpieczeństwa w samochodach wraz z krótką historią
Gdzie mogą być prowadzone szkolenia z jazdy w warunkach specjalistycznych?
Szkolenia z jazdy w warunkach specjalistycznych mogą być prowadzone w:
- Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy, w których jest specjalnie przygotowana do tego zabiegu infrastruktura, oraz tam, gdzie znajdują się również pojazdy do tego przeznaczone.
Płyta poślizgowa — najważniejsze informacje
Jednym z elementów jazdy w warunkach specjalnych jest płyta poślizgowa.
Na płycie poślizgowej każdy kierowca chcący zostać kierowcą zawodowym będzie musiał wykonać na płycie poślizgowej przy prędkości 30 km/h:
- hamowanie w linii prostej z włączonymi systemami bezpieczeństwa oraz z wyłączonymi systemami bezpieczeństwa,
- hamowanie z ominięciem przeszkody,
- hamowanie po łuku.
Każde z wyżej wymienionych działań kursant będzie wykonywać na płycie poślizgowej prostokątnej.
Zobacz również: Jak zostać kierowcą zawodowym?